Hasznos tanácsaink

LÁTHATÓSÁG – BIZTONSÁG!

By 2019-09-25No Comments

Egy alap tétele a közlekedésnek, mégis nagyon sok gyalogos- és biciklis baleset oka a „láthatatlanság”, pedig az életünkbe is kerülhet, mert az ilyen jellegű balesetek többsége súlyos sérüléssel vagy halállal végződik.

Jász-Nagykun-Szolnok megyében a rendőrök napi szolgálatuk alatt „LÁTHATÓSÁG-BIZTONSÁG” elnevezésű kulcstartót, gyermek és felnőtt láthatósági mellényt, kerékpár lámpát és villogó prizmát ajándékoztak, hogy felhívják a figyelmet a biztonságos , közlekedés fontosságára.

Mindamellett, hogy a megfelelő láthatóság segíthet elkerülni egy balesetet, ha mégis bekövetkezik, a láthatóság lényeges, akár perdöntő elem lehet egy baleseti kártérítési pernek.

Mire kell odafigyelni? Mikor fogadja el a biztosító, vagy a bíróság, hogy egy gyalogos, vagy biciklis látható volt-e, kérdeztük szakértőnket?

Láthatósági mellény
Alapvetően a KRESZ idevonatkozó rendelkezéseit kell betartani. Mind a gyalogosok, mind pedig a kerékpárosok esetében éjszaka és korlátozott látási viszonyok között lakott területen kívül kötelező a fényvisszaverő mellény (ruházat) viselete.
A KöHÉM rendelete pedig szabályozza, hogy milyen kötelező láthatósági tartozékokkal kell rendelkeznie egy kerékpárnak.

Lámpák és prizmák
A kerékpárt fel kell szerelni egy előre fehér vagy kadmium sárga fényt adó lámpával, hátra pedig piros fényt adó, sötétben, tiszta időben legalább 150 méter távolságról látható helyzetjelző fényforrással. Folyamatos fénnyel kell világítaniuk, a villogás nem szabályos, és büntethető. A kerékpárra felszerelt folyamatosan világító hátsó lámpa mellett, a táskára, sisakra vagy ruházatra erősített villogóra nem vonatkozik a rendelet, mivel nem a kerékpárt szereli fel vele a járművezető. Ezen kívül még egy vagy két, szimmetrikusan elhelyezett, nem háromszög alakú, piros színű fényvisszaverő (prizma) és legalább az első keréken borostyán sárga színű küllőprizma is kötelező tartozéka a kerékpárnak láthatósági szempontból.

Felelősség
Ezen rendelkezések be nem tartása ugyan nem jelenti feltétlenül a közúti balesetet okozó gépjármű vezetőjének a felelősség alóli mentesülését, de mindenképpen sértetti közrehatást feltételez. A közrehatás viszont a kártérítési összeg arányos csökkentését vonja maga után. A közrehatás mértékének meghatározása igen bonyolult, általában műszaki szakértők bevonásával, láthatósági vizsgálatok lefolytatásával történik.
Összefoglalva tehát: Életbevágóan fontos, hogy a közúton (kerékpárúton is!) láttassuk magunkat!

Küldjön üzenetet!