Egyre többen választják munkahelyük megközelítésére, bevásárláshoz, hétvégi túrákra vagy éppen a napközbeni ingázáshoz a biciklis közlekedést, mely mára a főváros napi forgalmának 2%-át teszi ki.  Amennyiben ritkán használjuk biciglinket, úgy az első utunk minden esetben a kerékpár szervizekbe vezessen, hiszen a nem használt biciklin számos műszaki probléma előjöhet, melyek akár balesetekhez is vezethetnek.

A KSH országos baleseti statisztikájából kiderült, hogy évente majd 2000 biciklis baleset történik, melynek száma 2006 óta egy lassan emelkedő tendenciát mutat. 4000 kilométernyi kerékpáros úthálózat áll a kerekezők rendelkezésére, és csak a fővárosban évente 8-9 kilométerrel bővül a bicikliseknek szánt úthálózat„A kerékpár műszaki állapotának ellenőrzésekor mindenképpen tesztelni kell a lámpák, a gumik, a váltók, a küllők, a fékek, a kormány, a lánc, a hajtómű és az ülés állapotát is” – hangsúlyozza Palágyi István, a Groupama Garancia Vezetéstechnikai Centrumának instruktora. „Ezek azért fontosak, mert elég egy apróbb műszaki probléma, egy rossz váltó vagy egy kopott fék és máris kész a baj” – teszi hozzá a szakértő.

 

30 000 forint egy lámpáért?

A láthatóság kérdése mindig központi eleme a biciklis közlekedésnek, melyre minden esetben figyelni kell. „A kerékpárosokat legtöbb esetben a világítás nélküli közlekedés, az elsőbbség meg nem adása, és a kanyarodási szabályok megszegése miatt büntetik meg” – figyelmeztet az instruktor. A szabályszegésért maximum 30 ezer forint bírság is járhat – teszi hozzá a szakértő.

A KRESZ többféle olyan kötelező elemet is felsorol, melyeket minden esetben a biciklire kell szerelni és annak hiánya már szabályszegésnek minősül. Ilyenek a fehér színű első lámpa, a piros színű hátsó lámpa, az egy vagy két, szimmetrikusan elhelyezett, nem háromszög alakú, piros színű fényvisszaverő prizma, illetve a borostyán sárga színű küllőprizma legalább az első keréken. Fontos továbbá a két, egymástól független fék, és a csengő megléte és zavartalan működése is.

A KRESZ a nem kötelező, de javasolt kiegészítőket is felsorolja. Ilyenek a karos szélességjelző prizma, a visszapillantó tükör és a sárvédő.

 

Jó tanácsok a szakértőtől

Saját és környezetünk biztonsága érdekében szánjunk időt a tavaszi karbantartásra, és figyeljünk oda, hogy a KRESZ-ben foglalt minden követelménynek maradéktalanul megfeleljen a bicikli állapota és felszereltsége! „Számos bringaszerviz működik országszerte, ahol olcsón és gyorsan helyrepofozzák kerékpárunkat. Pénzünket inkább erre és ne a szabályszegés miatti bírság befizetésére költsük”– figyelmeztet Palágyi István.

Küldjön üzenetet!