Az autós közlekedés során kiemelt figyelmet kell fordítanunk az időjárás gyors változásaira. Napközben még ugyan süt a nap, száraz az idő, de az éjszakai fagyok, a lefagyott pára, az esőáztatta burkolat csúszóssá teszik az utakat.
Lassan újra eljön az idő, amikor magunk mögött kell hagyni a nyári közlekedés berögződéseit és át kell állnunk a téli autózás írott és íratlan szabályainak betartására. Deresedik, párásodik az autó, a megváltozott látási- és útviszonyok miatt lassabb a közlekedés. Azonban a felelős autóvezető mindezekre a körülményekre már jó előre felkészül.
Néhány jó tanács a felkészüléshez:
Látni és látszani
Senki sem szereti a reggelét hótakarítással, jégkaparással kezdeni, de nagy szükség van rá és nem csak úgy ímmel-ámmal, csíkokban, hogy épphogy ki lehessen látni az autóból. Az ablakok letakarítása mellett ne feledkezzünk meg a fényszórók és indexek letisztításáról sem. Aranyszabály, hogy nem csak látni, látszani is kell. A havat az autó tetejéről és motorházáról is el kell távolítani, mert a menet közben megolvadó hó könnyen a szélvédőn köthet ki, akár több másodpercre is eltakarva a kilátást. Az ablaktörlő letisztítása is fontos, mert a jeges ablaktörlő nem képes megfelelően tisztítani a szélvédőt. Érdemes már az autó tisztítását is járó motornál tenni, mert sokat segít a párásodás csökkentésében.
Öltözködés
Komoly problémát okozhat vezetés közben a helytelenül megválasztott öltözet, ami akadályozza a vezetőt a mozgásában.
Ügyeljünk arra, hogy a meleg cipő ne legyen túl merev anyagból, mert nem engedi a láb finom mozgásait, amely a pedálkezelésnél elengedhetetlen. Mindenképpen kerülni kell a vastag talpú hótaposó csizmákat és bakancsokat, mert ezekben kevésbé érzékeljük a pedálokat és emiatt, illetve a méretükből adódóan is előfordulhat, hogy egyszerre két pedálra is rátapos vele az óvatlan sofőr.
A kabát megválasztásánál törekedjünk arra, hogy komfortosan érezzük magunkat az autóban. Az sem jó ha fázunk, de a kimelegedés is a koncentráció csökkenéséhez vezet. Egy túlságosan vastag és merev kabát pedig akár a kormányzást is képes akadályozni, kiváltképp ha gyors kormánymozdulatra van szükség a vezetés közben, nem beszélve arról, hogy a helyes kormányfogás esetén egy merev kabát hosszú távon komoly erőfeszítésre készteti a sofőrt.
Sapka és kesztyű esetében sem árt egy kis körültekintés. Ha fázik a kezünk válasszunk inkább bőrkesztyűt, ami nem csúszik meg könnyen a kormányon. A sapka megválasztásánál pedig a lényeg azon van, hogy ne akadályozza a látást. Sajnos gyakran látni télen kapucniban vezető autóst, amely rendkívül balesetveszélyes a látószög komoly korlátozása következtében.
Téli gumi
Lerágott csontnak tűnik, és sokan úgy érzik, hogy ősszel még a csapból is a téli gumi kampány folyik, pedig a tények azt bizonyítják, hogy még ez sem elég. A hétvégi igazoltatások statisztikája és az egész hétre teljes egészében betáblázott gumiszerelő műhelyek is azt bizonyítják, hogy a mínuszok ellenére még mindig sokan nyári gumival közlekednek.
Arra most nem is térnék ki, hogy miért produkál sokkal jobb tapadást a téli gumi nyári társánál csökkentve ezzel a balesetveszélyt, mert ezt már a legtöbb autós kívülről fújja. Azonban arról érdemes szólni, hogy bizonyos esetekben a biztosító megtagadhatja a kár kifizetését meglévő biztosítás esetén is, ha nem volt a járművön az évszaknak megfelelő gumiabroncs. Kellemetlen meglepetés érheti az autóst nyári gumival a határainkon is, ugyanis a legtöbb környező országba át sem gurulhatunk autónkkal téli gumi nélkül.
Jó tanács, hogy a téli gumi megválasztásánál ügyeljünk arra, milyen tapadást biztosít a kiválasztott abroncs vizes útfelületen, mert országunk klímája kapcsán sokkal gyakrabban fogunk nedves úton autózni, mint hóval fedett aszfalton.
Vigyázzon mindenki magára és a körülötte közlekedőkre. Ha mégis megtörténik a baj és személyi sérülés történt, akkor keressenek minket bizalommal.