Hőség és felhőszakadás – az Országos Meteorológiai Szolgálat mindettőre kiadta a mai nap a figyelmeztető előrejelzést.
Azt bizonyára mindenki tapasztalta, hogy a trópusokra emlékeztető fülledt, forró idő kivétel nélkül megviseli az egészségeseket, a betegeket, a fiatalokat, az időseket.
Sokan sajnos nem veszik figyelembe, hogy a hőség a reakcióidőnket is hosszabbá teszi, ezáltal a veszélyhelyzetek felismerésének képessége is romlik. A tikkasztó időjárástól türelmetlen, ingerlékeny viselkedés csak fokozza a balesetveszélyes helyzetek kialakulásának lehetőségét akár a gépjárművel, akár gyalogosként szeretnénk eljutni úticélunkhoz.
A járművezetők és a gyalog közlekedők koncentrációhiánya sok veszélyt rejt magában, könnyen előfordulhat, hogy a figyelmetlen, bágyadt gyalogos körülnézés nélkül lép le az úttestre, vagy az autót vezetők a melegtől eltompulva már csak kapkodva, hirtelen manőverezve korrigálnak, ami szintén sok veszélyt rejt magában.
A tartós meleg miatt jelentősen megnő a rosszullétek száma, ami ugyancsak okozhat balesetveszélyt, éppen ezért kiemelten fontos, hogy kipihenten induljunk el, elindulás előtt alaposan szellőztessük ki a kocsit, és gyakrabban álljunk meg pihenni.
Nem lehet eléggé hangsúlyozni, hogy a kánikulában megnövekedett mennyiségen kell fogyasztanunk vizet, ugyanakkor lehetőleg kerüljük a koffein tartalmú italok fogyasztását, és a megnövekedett folyadékszükséglet pótlására pedig mindig tartsunk az autóban – vagy gyalogosként a táskánkban – hűtött ásványvizet.
Lehetőség szerint kerüljük a legmelegebb órákban történő elindulást, ha viszont mindenképp útra kell kelnünk, akkor vezessünk körültekintőbben, lassabban, és tartsunk egy picit nagyobb követési távolságot.
A hőség veszélyei mellett fontos beszélni a hirtelen lezúduló, özönvízszerű eső kockázatairól is. A látótávolság hirtelen csökkenésével megnövekedhet a balesetek rizikója, ezen kívül nem szabad figyelmen kívül hagyni a „vízen futás” rizikóját sem.
Túlzott sebességnél ugyanis az abroncs árkai nem tudják időben elvezetni a vizet hátrafelé vagy oldalra, emellett hasonlóképp veszélyes, ha a kopott mintázatban nincs hely a víz elvezetésére, így gyakorlatilag a kerék elveszti a tapadását az úttesttel, azaz „felfut” a vízre, ezáltal kormányozhatatlanná téve az autót.
Ezeket kivédhetjük, ha rendszeresen ellenőrizzük abroncsaink állapotát, illetve esőzés esetén csökkentjük sebességünket, vagy akár félreállunk, amíg elvonul a zivatar.